Bye bye! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu Bye bye! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu

Bye bye!

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Familie

26 April 2014 | Oeganda, Mukono

Hallo iedereen!

Nu we weten dat onze blog gelezen wordt, hier een volgende ;-). Dank voor alle reacties; een recordaantal! We hopen dat iedereen die onze blog nu leest ook in de toekomst blijft meeleven, als we voor langere (onbepaalde) tijd teruggaan naar Noah's Ark. Zoals u/jij zal begrijpen hebben we daarbij steun nodig van mensen om ons heen; familie, vrienden, kerk, collega's en iedereen die mee van betekenis wil zijn voor de kinderen van Noah's Ark.

Via deze blog willen we u vast meenemen in onze plannen, in het verlangen wat God in ons hart gelegd heeft om hier voor langere tijd te gaan wonen en werken. In de afgelopen periode hebben we met Piet & Pita een gesprek gehad wat onze betekenis hier zal zijn. Zoals jullie gelezen hebben in de voorgaande blogs zal Patricia's taak vooral gericht zijn op het ondervoedingscentrum. Deze staat nog in de beginfase en is zich nog volop aan het ontwikkelen. Afgelopen periode heb ik daarvoor een patiëntendossier ontwikkeld en een rapport geschreven over de start in mei 2013 tot maart 2014. In de toekomst hopen we dit verder te ontwikkelen in kwaliteit maar ook door zorg voor het ondervoedde kind poliklinisch (outpatient care) te gaan bieden. Tevens zal ik een rol gaan spelen in het sponsorprogramma van de kinderen. Hoe precies is nu nog onduidelijk, dat zal later verder vorm krijgen. Aldert zijn taak zal zich onder andere gaan richten op coördineren van projecten. Een nieuwe taak die er ligt is dat er een gereedschapsmagazijn met een uitleensysteem nodig is, welke uitgedacht en uitgevoerd moet worden.

Vorige week woensdag zijn we opnieuw op outreach geweest. Aangezien die dag de andere chauffeurs druk waren, ging onverwachts Aldert mee als chauffeur van de ambulance. Erg leuk dat we samen (en de rest van het team natuurlijk) deze outreach konden doen! Zo gingen we naar twee dorpjes waar we meer dan 300 pillen (vitamine A en dewormers) hebben uitgedeeld. En daarnaast nog veel malariatesten en tetanus-vaccinaties.

De dag erna was het donderdag en paasfeest van school. Als trotse ouders waren wij daarbij, ook Sarah presenteerde samen met de nursery-klassen (kleuters) een lied; 'He is riding on a donkey when he comes, praise God'. Zo werd door hen de start gemaakt met het paasevangelie. De daarop volgende klassen presenteerde elk een deel, zoals; de voetwassing, het laatste avondmaal, de olijfberg en in de hof van Getsemane, het verraad van Judas en de gevangenneming van Jezus, de terechtstelling van Jezus en voor Pilatus waarbij Barabbas werd vrijgesproken, de kruisiging, de begrafenis en als laatste Zijn opstanding. Het was erg mooi om te zien hoe de kinderen hun best deden. Als laatste zong de hele school een lied. Klonk echt heel indrukwekkend, werd gezongen door iets van 250 kinderen ofzo.

Vrijdag dacht ik nog een keertje mn haar te laten vlechten. Is ook gebeurd, maar was een erg lange zit. Inschatten is niet de sterkste eigenschap van een Oegandees ;-). 's Morgens om 5 uur begonnen en 's avonds tegen 11 uur klaar. Halverwege kon ik niet meer terug, zo is mijn geduld op de proef gesteld. Gelukkig bleef Rachel positief en ging zonder klagen door. Nu heb ik dus een enorme bos kastanjebruin haar met krullende twisters.

Het weekend van Pasen was erg gezellig met iedereen. Kerk, eten met elkaar, de kinderen hebben eieren geverfd en verstopt, geknutseld en een balletje getrapt.

De rest van de week zijn we vooral bezig geweest om onze werkzaamheden af te ronden, op te ruimen, inkopen te doen etc. Zo kunnen we ook meedelen dat het geldbedrag dat we van diverse kanten meekregen voor Noah's Ark is besteed aan de kliniek voor een uitzuigmachine. Hiermee kan overtollig slijm wat niet opgehoest kan worden, weggezogen worden, zodat de ademhaling verbeterd. Dank daarvoor! Verder is het daardoor een wat vreemde week en opeens besef je dat het echt bijna voorbij is en dat een half jaar best heel kort is. Ook het eerste trimester van het schooljaar is hier afgelopen. Afgelopen vrijdag kregen de kinderen hun rapport, ook Sarah. Heel leuk om te zien dat Sarah zo geniet van school (het buitenspelen, zingen en dansen, tekenen). Ook kregen we een map met haar werkjes mee. Sarah voelt zich echt op haar gemak en het zal voor haar echt wel even wennen zijn om geen school te hebben! Ook aunty Viola laat zo af en toe merken dat ze het moeilijk vind dat we bijna weg gaan, vooral met Amos kon zij het prima vinden. Ze wil ons graag mee naar het vliegveld brengen.

Ook hier is koningsdag niet helemaal ongemerkt voorbij gegaan. Donderdagavond zijn we met de groep Nederlanders die op Noah's Ark zijn naar de Nederlandse Ambassade geweest in Kampala. Waar we heerlijke blokjes kaasjes en bitterballen geserveerd kregen.

Zo vloog ook deze laatste 2 weken voorbij. Voor je het weet vliegen we naar huis. Maandagavond rond 6 uur stappen we in de auto en rond half 12 stappen we in het vliegtuig en we hopen rond 7 uur te landen op Schiphol. Bid voor een behouden thuiskomst. Nu kunnen we zeggen; Tot snel!

Hierbij willen we alvast iedereen bedanken die met ons meeleefde via gebed, onze blog, via mail of door kaartjes te sturen! Blijf met ons meeleven en voor ons bidden tijdens de voorbereidingsperiode. Graag worden we in de volgende maanden bij u/jouw op de koffie uitgenodigd. Als u/jij dan ook 10 personen extra uitnodigd, kunnen we onder het genot van een bak koffie vertellen en laten zien wat we hopen te gaan doen.

Lieve groet van ons allemaal!

P.S. Wilt u ons, als we na de zomer definitief weer naar Uganda hopen te gaan, blijven volgen?
Stuur ons een mailtje (adegruyter@hotmail.com) en wij houden u via een nieuwsbrief op de hoogte.

• 26 April 2014 - 22:33

Pa En Ma De Gruijter:

Wat leuk en goed dat jullie samen op outreach zijn geweest, zo kun je mooi je ervaringen delen.
    Zal best voor Sarah erg afvallen straks niet meer naar school, volgens ons voelde ze zich als een vis in het water op school!Mooi dat ze ook een lied hadden ingestudeerd. Maar ook Amos zal de vrijheid die jullie daar hebben wel erg missen. Wat een haarbos Patricia, je bent er wel mee veranderd hoor! En Aldert is kennelijk goede vrienden geworden met de colega`s van je vader. Doe ze de groeten van hem!!
    Bijna de reis ten einde, tot nog toe gespaard en bewaard! We wensen jullie een goede reis en behouden vaart. Tot ziens, dinsdagmorgen op Schiphol!!!

Kusjes voor allemaal,

Pa en ma de Gruijter

• 26 April 2014 - 22:45

Ma Oosterwijk:

Hallo Aldert en Patricia, Sarah en Amos,

Wat een verrassing dat jullie nog een blog hebben geschreven met zoveel foto's erbij.
    Ja het afscheid komt nu wel heel dichtbij voor jullie maar wij kijken naar jullie uit hoor!!!!!!
    We hebben echt zo'n zin om jullie op schiphol te verwelkomen!
    We wensen jullie een goede veilige reis toe en een behouden aankomst!

Heel veel liefs en een dikke knuffel voor Sarah en Amos van Pa(Opa) en Ma(Oma) Oosterwijk

• 27 April 2014 - 13:01

Thera:

Erg mooie blog weer!
    Zeker bijgehouden hoor en jullie plannen gevolgd!
    Erg gaaf en bijzonder!!
    Ik stuur jullie nog een mailtje binnenkort want wil het straks ook graag volgen..
    Een hele goede reis gewenst en veel succes alvast met alle nieuwe voorbereidingen!
    Groetjes Thera

• 27 April 2014 - 13:13

Marjolijne:

Tot snel weer ziens!
    Een hele goede reis! Ik was van plan naar schiphol af te reizen, maar ik heb een nieuwe baan waardoor het helaas niet gaat lukken. Hopelijk snel daarna!
    Dikke knuffel!

• 27 April 2014 - 20:02

Ezrah:

Jaaaaaaaaa!! Kan ik eindelijk met Amos spelen! En mijn kadootje aan jou
    geven Amos, want dat had ik jou beloofd op de kaart. Tot gauw!!

Dikke knuffel van Ezrah ook voor tante patricia, ome aldert en sarah :)

• 27 April 2014 - 20:21

Gerdine:

Wat leuk dat je nog kort voor jullie vertrek wat laat horen!
    En wat een leuke foto's! Je haar ook echt leuk! Ja daar heb je wel echt geduld voor moeten hebben.
    Een hele fijne reis toegewenst! En we hopen tot snel! Donderdag hebben we meidenavond he!
    Als je er weer zin in heb en je kan zal het natuurlijk erg leuk zijn als je er bij bent!!
    Heel veel liefs van ons vijven!

• 27 April 2014 - 22:03

Janneke Berkman:

Wat een spannende berichten deze keer,als God jullie zo duidelijk roept zal alles wat jullie gaat doen een zegen zijn voor de mensen om jullie heen.Ik hoop dat jullie mij op de hoogte houden wat jullie plannen gaan worden,Gods wijsheid gewenst voor de komende tijd en veel liefs,
    Mama uncle Christian

• 28 April 2014 - 09:48

Yvon:

sterkte met afscheid nemen vandaag, een goede reis en hopelijk snel tot ziens hier in nieuw lekkerland. gods nabijheid toegewenst in dit alles.

• 28 April 2014 - 11:07

De 3 Vonkie's:

Hoi Aldert & Patricia, Sarah en Amos,

Wat een verrassing op het laatste moment toch nog een blog en ..... foto's. Fijn dat jullie dit nog gedaan hebben. Nogmaals kracht en sterkte bij het voorlopig afscheid nemen in Oeganda en een warm onthaal door familie en verdere bekenden op Schiphol en thuis toegewenst. Tot ziens hopen we, Theo, Jacqueline en Dolf.

• 28 April 2014 - 19:05

Jan En Gerda:

We wensen jullie een goede reis en een behouden aankomst.
    het is wel weer even wennen in Holland. je gedachten blijven nog wel een poosje in Uganda.
    Hartelijke groeten Jan en Gerda.

• 28 April 2014 - 20:24

Joh. A Hak.:

scheiden doet lijden.
    maar terug naar jullie geliefden ,doet verblijden.
    want, hier in nederland, trekt een magneet.
    liefde, als je dat maar weet.
    beide ouders, die jullie,in het gebed niet vergeet.
    en nu,op weg,naar dit stukje van de planeet.
    misschien,had je het bij het afscheid niet breed.
    zoveel tijd en liefde aan hen besteed.
    een veelzijdige funktie daar bekleed.
    delend, in lief en leed.
    zo GOD het wil......................
    is er weer een teruggaan op til.
    maar dat houden we nog even stil.
    dat is voor sommigen misschien een bittere pil.

groetjes van de oude trucker.

• 28 April 2014 - 20:24

Joh. A Hak.:

scheiden doet lijden.
    maar terug naar jullie geliefden ,doet verblijden.
    want, hier in nederland, trekt een magneet.
    liefde, als je dat maar weet.
    beide ouders, die jullie,in het gebed niet vergeet.
    en nu,op weg,naar dit stukje van de planeet.
    misschien,had je het bij het afscheid niet breed.
    zoveel tijd en liefde aan hen besteed.
    een veelzijdige funktie daar bekleed.
    delend, in lief en leed.
    zo GOD het wil......................
    is er weer een teruggaan op til.
    maar dat houden we nog even stil.
    dat is voor sommigen misschien een bittere pil.

groetjes van de oude trucker.

• 30 April 2014 - 21:21

Fam. Van Maren:

Hoi Aldert, Patricia, Sarah en Amos.
    Leuk een blog nog op het laatst. Dan zijn we weer helemaal op de hoogte. Als het goed is zijn jullie nu al thuis gekomen. Dat zal wennen zijn!! In het drukke Nederland of was het daar ook zo druk en leven volgens "regeltjes"?? Alles gepland en strak in het programma?
    Voor de kinderen zal het wel wennen zijn, alle vriendjes die ze hadden missen ze nu. En voor jullie net zo goed, want je hecht in in half jaar toch wel aan elkaar. Het zal w.s. een moeilijk afscheid zijn geweest.
    Maar we hopen dat jullie weer kunnen wennen in Nederland en je goed voor kunnen bereiden op de toekomst.
    Graag blijven we op de hoogte, wanneer jullie voorgoed gaan, want de verhalen zijn leuk en interessant om te lezen.

Gods Zegen toegewenst bij alles.
    Groetjes Arie, Willeke en de kinderen

ingeburgerd

03 November 2014

Weer terug op Noah's ark
Familie

Hallo! Leuk dat u/jij een kijkje komt nemen in ons reisdagboek! Dit is voor ons een belangrijk middel om jullie op de hoogte te houden van ons verblijf in Oeganda. Zo hopen we dat jullie een idee krijgen van dit half jaar in ons leven waarbij we mogen wonen en werken op Noah's Ark. Wij mogen ons inzetten voor het project Noahs Ark Childrens Ministry Uganda (voor meer informatie zie site; www.NACMU.org). Een geweldig mooi project die zich inzet om voor de weeskinderen en kinderen die zijn weggegooid een thuis te bieden, op te voeden, te verzorgen en te scholen. Waarbij het motto is 'from nobody to somebody'. Van niemand tot iemand! Waarbij het verlangen en gebed is dat zij hun identiteit in God mogen kennen. Zoals jullie weten gaan we als gezin! Dit zien we als een positieve en spannende uitdaging. Daarom zal 1 van ons ook bij de kinderen zijn, al is het even aftasten hoe dit vorm krijgt. Net als onze werkzaamheden. Op het terrein waar zich o.a. het weeshuis, de school, de kliniek, de boerderij bevinden zijn altijd wel klusjes voor handen. Hier hoopt Aldert zijn handen uit de mouwen te steken. Patricia zal met name in het weeshuis en in de kliniek als kinderverpleegkundige actief zijn. We doen ons best om onze site up-to-date te houden. En vinden het zeker leuk als je een reactie achterlaat. Maar nog belangrijker voor ons is om gebed om ons heen te hebben. Bidt met ons mee om de zegen van God op onze reis. Groetjes, Aldert & Patricia, Sarah en Amos. P.S. Als je het leuk vind om meer te zien van het project kun je het volgende op zoeken; www.youtube.com; Noah's Ark: Het verhaal van Jethro. www.youtube.com: Nederlandhelpt aflevering: Piet en Pita, Noah's Ark Oeganda.

Actief sinds 24 Sept. 2013