Weer terug op Noah's ark - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu Weer terug op Noah's ark - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu

Weer terug op Noah's ark

Door: Aldert en een klein beetje Patricia

Blijf op de hoogte en volg Familie

03 November 2014 | Oeganda, Mukono

Hallo,

Het werd tijd om weer eens iets van ons te laten horen. Eerst even een update van de laatste weken thuis, die natuurlijk helemaal in het teken stonden van afscheid nemen. Niet altijd even leuk. Omdat
mijn kleine zusje al een week of drie voor ons weg ging, om voor een paar maanden in thailand te gaan werken, waren we lekker wezen wokken en bowlen en ook Patricia's broer moest met zijn legeronderdeel/compartiment (hoe noem je dat?) een paar weken op training in Schotland dus het moment dat we de hele familie's bij elkaar hadden lag al vroeg voor ons vertrek.

Sarah is tot aan de herfstvakantie naar school gegaan en op vrijdag heeft ze afscheid van haar klasgenootjes genomen. Ze had voor iedereen een klein kadootje meegenomen en ze kreeg van de klas een mooie map met daarin tekeningen en foto's van haar klasgenootjes. Ook kregen we het mooie bedrag van € 44,65 mee wat haar klas had verdiend met het ophalen van lege flessen! Superleuk!

Wij waren deze laatste weken vooral bezig met het leegruimen van ons huis. Alhoewel de volgende bewoner onze inboedel wilde overnemen, (wat trouwens heel fijn was, qua extra gesleep) moest er toch flink opgeruimd worden. Ongelofelijk hoeveel spullen je bij elkaar gehamsterd heb in al die jaren. Ik had van iemand weleens gehoord dat als je iets twee jaar niet hebt gebruikt of heb ingekeken, je het wel weg kan gooien en die regel heb ik maar aangehouden. Dat leverde heel wat zakken met afval op. Ook moesten er veel dingen opgezegd of juist ingeslagen worden. Bankzaken regelen en vooral veel kleine dingen niet vergeten. Nou scheelt het dat we hier internet hebben dus alles wat we vergeten zijn kunnen we hiervandaan gewoon nog regelen. Ook moesten we natuurlijk koffers pakken. Twee per persoon en handbagage. Dus op een gegeven moment, zit alles wat je bezit in acht koffers en wat rugzakjes!

De laatste dagen stonden natuurlijk ook in het teken van afscheid. Zondagmorgen was er in de morgendienst van onze gemeente ook aandacht voor ons vertrek. Na de preek werden we toegesproken en toegezongen uit psalm 91 en werd er voor ons gebeden. Na de dienst kon iedereen afscheid van ons nemen en ons nog wat wensen meegeven. Erg fijn om zo weg te gaan. 's Middags hebben we nog wat door Nieuw-lekkerland gewandeld. Patricia vond het leuk, maar vooral ook praktisch om nog een paar dagen bij onze ouders te slapen zodat we niet op het laatste moment ons huis nog moesten schoonmaken. Iets wat we 's maandags trouwens door al de drukte toch nog hebben staan doen. Maar Patricia en Sarah sliepen dus bij haar ouders en Amos en ik bij mijn ouders. Was wel gezellig maar ik was toch blij dat het maar voor drie dagen was. Ook zijn we hier en daar nog wezen koffie drinken of hebben mee gegeten. Zelf vond ik het fijn om maandagavond met mijn vader en moeder onze trouwtekst nog een keer te lezen( ex 33: vs 14+15) en toen brak dan na weinig slaap de dinsdag aan. Amos wou bij opa en oma blijven maar dat was voornamelijk omdat hij niet wilde vliegen. Ook in het vliegtuig, voor het opstijgen, vroeg hij of het vliegtuig niet zou 'falling down' . Hij heeft van de zomer net iets teveel beelden van de MH17 gezien, want toen had hij het daar ook al steeds over. Patricia's ouders bleven thuis, dus daar hebben we thuis afscheid van genomen. Logischerwijs was dat niet makkelijk. Mijn ouders en het gezin van Patricia's zus, brachten ons naar schiphol. We waren lekker op tijd en hebben koffie gedronken en toen zijn we na een kort afscheid maar weggelopen naar de douane want je weet toch niet echt wat je nog moet zeggen. De vlucht was met KLM en rechtstreeks. Met acht uur vliegen stonden we er en toen was het in Uganda tien uur in de avond. Na een controle van de huidstemperatuur (ivm ebola) konden we ons visum en de koffers halen en konden we naar buiten. Daar stonden Piet en Pita zelf ons op te wachten en dat was een hartelijk weerzien. Rond middernacht waren we na precies 6 maanden weer in ons eigen en dus vertrouwde huisje. De dagen erna hebben we hier iedereen weer ontmoet. Wat een warm welkom kregen we van een hoop mensen. Het voelde ook goed om weer terug te zijn. Sarah wilde meteen de eerste dag weer naar school maar daar hebben we nog even mee gewacht. De tweede dag was ze echter niet meer te houden. Dat ging goed, alleen de derde dag (vrijdag) werd ik geroepen omdat ze aan het huilen was. Op vrijdag sluiten de klassen de week af met de hele kleuterschool (baby-class, middle-class and topclass) en dat was iets teveel voor Sarah. Alles was voor haar toch een beetje vervaagd en ook het Engels was redelijk weggezakt. Volgende week weer een nieuwe start. Ook heb ik weer wat gedaan op vrijdag en zaterdag. Geholpen wat ruimte in een container te maken. Het is wat regenachtig maar als de zon schijnt meteen goed warm, dus dat is toch weer even wennen. Vooral goed blijven drinken. Ook ben ik in mijn nek flink verbrand.

Patricia is vrijdag met Pita naar Kampala gegaan. 's Morgens naar de winkel en 's middags naar het internationaal hospitaal waar al voor langere tijd een kindje (2,5 maand oud) van hier lag opgenomen. Hij was zeer ernstig ziek, o.a. Longonsteking en hersenvliesontsteking waarvoor IC opname. Nu op de afdeling met nog zuurstofondersteuning. Deze zorg kunnen we op Noah's Ark ook geven en daar dragen we de afgelopen dagen met elkaar de zorg voor (ook de nachten).

Zondag tijdens de dienst werd er met ons door diverse mensen gebeden. Om zegen en kracht gevraagd. Dit was bemoedigend. Soms maak je je zorgen. In een boekje van Corrie ten Boom lees ik(Patricia) over bezorgdheid. Jezus gaf ons hierover wijze lessen. Wie kan door te piekeren 1 cm aan zijn lengte toevoegen? Laten we denken aan Gods macht.

Zo zijn we hard bezig hier weer onze draai te vinden en hopen we snel meer te kunnen vertellen over waar we ons mee bezig houden. Groetjes van ons vieren.

PS: wil je onze nieuwsbrief ook ontvangen dan graag een mailtje naar
tfcfamiliedegruyter@gmail.com

• 03 November 2014 - 20:13

Je Mother:

Zo, even uit verveling achter de computer gekropen, zie ik jullie nieuwsbrief. Leuk!! Dat je een goede reis had gehad wisten we al, maar de verwelkoming was dus ook goed. `t Ja, het afscheid deed meer pijn dan ik ooit had gedacht, ik was er steeds nogal nuchter onder, maar toen het er op aankwam was het emotioneel. We mogen geloven dat jullie daar op je plaats zijn en weten met welk doel en welke opdracht. Maak er wat moois van en Zijn zegen in alles tioegebeden!

Je Mother.

• 03 November 2014 - 20:47

Irene:

Fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen. Een goede tijd toegewenst!

• 03 November 2014 - 20:47

Fam Zondag:

Hoi hoi,

Leuk om wat van jullie te lezen!!
    Fijn dat de reis goed is gegaan en jullie je plekje weer gevonden hebben.
    Wat een zorg weer zo'n klein kindje! Wat mooi dat jullie daarvoor mogen zorgen!

Alle goeds toegewenst!
    En Gods zegen over jullie werk!

Liefs van ons vijven!

• 03 November 2014 - 21:53

Familie Van Der Leer:

Wat fijn dat de reis voorspoedig gegaan is en dat er weer een warm welkom was. De trouwtekst is wel bijzonder voor jullie denk ik. Als Hij weer mee opgetrokken is, zal die wetenschap jullie ook de kracht geven
    om je werk daar weer te doen.

'De eeuwige God zij u een woning' Deut.33:27 is onze wens voor jullie.

Hartelijke groeten!

• 04 November 2014 - 09:06

Ma Oosterwijk:

Hallo lieverds,

Heerlijk om wat van jullie te lezen en te zien. (ook al hadden we elkaar al even gesproken via skype)
    We hopen en bidden dat jullie weer snel mogen wennen en wensen jullie Gods zegen toe
    bij het werk dat jullie daar mogen gaan doen.

Geef Sarah en Amos maar een dikke knuffel van ons !

Veel liefs van je vader en moeder

• 04 November 2014 - 10:29

Miranda:

Goed om te lezen dat jullie weer op je plek zijn. Goede tijd gewenst! En geef Jeriah maar een dikke knufel van mij ;)

Groet, Miranda

• 04 November 2014 - 15:58

Yvon:

leuk weer om te lezen. wat een omschakeling. fijn dat jullie hier zo afscheid hebben kunnen nemen en daar weer hartelijk zijn ontvangen. Gods zegen daar in jullie werk

• 04 November 2014 - 21:13

Angela:

hej fijn om te horen dat alles goed gaat bij jullie! leuk sarah dat je al weer naar school gaat. goed je best doen hoor! en amos geniet er nog lekker van dat je heerlijk thuis nog kan spelen. en papa en mama kan helpen. ruth vind het wel jammer hoor dat je niet bij haar in de klas zit. de kinderen noemen ruth soms sarah. en ze vragen naar je sarah; hoe het met je is en of je al in oeganda bent! en er hangt een mooie foto van jullie boven de tafel van het eten en drinken. leuk he! we bidden voor jullie. lieve groetjes van ons

• 07 November 2014 - 15:49

Mariska Gerrets:

Hoi Aldert en Patricia,

Leuk om jullie eerste verhaal in Oeganda te lezen! Wat een prachtig werk mogen jullie gaan doen, geweldig!

Heel veel zegen toegewenst bij alles wat er op jullie pad gaat komen.

Hartelijke groet,
    Daniel,Mariska en Eliana

• 07 November 2014 - 20:08

Lieke :

Hoi Sarah en Samos ik mis jullie op school maar ook thuis en ik vindt jullie heel lief. Ik wil dat jullie over 6 dagen terugkomen. Hoeveel nachtjes is het nog slapen voor jullie weer terug komen? Mama zeg dat dat wel meer dan 700 nachtjes duurt en dat ik dan al 7 ben. Dan ga ik maar heel hard werken op school. Heb je een leuke dag daar op school Sarah? Praten dan alle kinderen in het Engels? Ik kan wel tot tien tellen in het Engels. Succes met het Engels leren.
    Eigenlijk zou ik ook wel naar de donkere kindjes willen en Engels willen praten.
    Fijne en lieve dagen op jullie "vakantie". :)
    groetjes Lieke DOEI!

• 07 November 2014 - 20:08

Lieke :

Fijne en lieve dagen op jullie "vakantie". :)
    groetjes Lieke DOEI!

• 07 November 2014 - 20:17

Adriana :

Hoi, Wat fijn dat jullie weer op jullie plek van BESTEMMING zijn. Hoop dat het weer helemaal goed voelt en gaat voelen ook voor de kids.
    Succes met jullie werk daar en Gods zegen!
    Liefs Adriana

• 08 November 2014 - 10:44

Mariella Verheij:

Hallo allemaal! Wat heerlijk om eindelijk weer een blog van jullie te lezen. Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad (alhoewel ik dat al wist) En wat ontzettend leuk dat Piet en Pita jullie persoonlijk zijn komen ophalen. Dat moet echt wel een verassing zijn geweest. Als ik de foto's zie begint het alweer helemaal te kriebelen:) Nou jullie zullen ook echt wel even je draai moeten vinden net als Amos en Sarah maar dat komt vast wel goed. Heel veel lieve groetjes Mariëlla (+ pa en ma) want zij lezen jullie blog ook;)

• 11 November 2014 - 19:51

Astrid :

Hallo allemaal,

Voor het eerst lees ik jullie blog en ik ga dat zeker vaker doen!
    Erg leuk om te lezen hoe het jullie vergaat in Uganda.
    Ik bewonder jullie moed en inzet enorm en hoop dat de kleintjes snel weer gewend zijn daar.
    Heel veel succes en plezier!

Veel liefs van Astrid (collega van Patricia)

• 15 November 2014 - 12:19

Deborah:

lieve patriesieja ,aldert ,sarah en amos !
    gaat het goed ??
    wat gaan juilie van de week doen?
    is het gezellig hier ?
    bij ons gaat het goed!
    pappa heeft een nieuwe tafel gemaakt.
    met snufie gaat het ook goed.
    doeg hoor!

• 15 November 2014 - 12:38

Samgar:

love patricia en aldert en sarah en amos.
    ik hoop dat alhs goet gaat
    love samgar ik hep op sgol in d bauhoek gspilt daar hb ik un graazj gbaut
    doej samgar

• 15 November 2014 - 12:43

Ruth:

hallo ik vind jullie lief.
    ik wil met jullie kroelen.
    ik vind gymmen leuk en dan val ik niet.
    nu mag ik van mama zelf wat schrijven:
    ujhkawrtdca;jhgyfdtsrudaausgpagsgr
    dikke kus van ruth

• 22 November 2014 - 15:27

De Oude Trucker:

het is laat reageren.
    maar ik wil het alsnog proberen
    hopelijk ,jullie weer in je element.
    zeker,als je weet,dat GOD je zend.
    alles is bij DEN HEERE bekend.
    al zijn we blank of zwart.
    GOD weet, van ons,in vreugde en smart.
    door onze plannen lopen en komen soms strepen.
    het nut ervan hebben we soms niet begrepen.
    maar een ieder heeft een taak.
    tot GODS eer ,is hoofdzaak.
    het gebeurd zo vaak..............
    dat je een diepe zucht slaak
    maar DEN HEERE,gaat altijd mee.
    ook overzee.
    dat is een hoopgevend idee.
    werken jullie maar met plezier,
    een ieder,op zijn of haar manier.
    nu stop ik weer op dit mail papier.

de oude trucker.

• 29 November 2014 - 12:22

Jan En Gerda:

Hoi patricia en aldert,
    Wat fijn voor Piet en Pita dat jullie weer terug zijn. We wachten al weer op jullie nieuwe verhalen om zo ook op de hoogte te blijven van al het wel en wee op NA.
    Een drukke tijd breekt aan nu alle kinderen vrij zijn. We wensen jullie veel sterkte en Gods zegen.

Verslag uit: Oeganda, Mukono

ingeburgerd

03 November 2014

Weer terug op Noah's ark
Familie

Hallo! Leuk dat u/jij een kijkje komt nemen in ons reisdagboek! Dit is voor ons een belangrijk middel om jullie op de hoogte te houden van ons verblijf in Oeganda. Zo hopen we dat jullie een idee krijgen van dit half jaar in ons leven waarbij we mogen wonen en werken op Noah's Ark. Wij mogen ons inzetten voor het project Noahs Ark Childrens Ministry Uganda (voor meer informatie zie site; www.NACMU.org). Een geweldig mooi project die zich inzet om voor de weeskinderen en kinderen die zijn weggegooid een thuis te bieden, op te voeden, te verzorgen en te scholen. Waarbij het motto is 'from nobody to somebody'. Van niemand tot iemand! Waarbij het verlangen en gebed is dat zij hun identiteit in God mogen kennen. Zoals jullie weten gaan we als gezin! Dit zien we als een positieve en spannende uitdaging. Daarom zal 1 van ons ook bij de kinderen zijn, al is het even aftasten hoe dit vorm krijgt. Net als onze werkzaamheden. Op het terrein waar zich o.a. het weeshuis, de school, de kliniek, de boerderij bevinden zijn altijd wel klusjes voor handen. Hier hoopt Aldert zijn handen uit de mouwen te steken. Patricia zal met name in het weeshuis en in de kliniek als kinderverpleegkundige actief zijn. We doen ons best om onze site up-to-date te houden. En vinden het zeker leuk als je een reactie achterlaat. Maar nog belangrijker voor ons is om gebed om ons heen te hebben. Bidt met ons mee om de zegen van God op onze reis. Groetjes, Aldert & Patricia, Sarah en Amos. P.S. Als je het leuk vind om meer te zien van het project kun je het volgende op zoeken; www.youtube.com; Noah's Ark: Het verhaal van Jethro. www.youtube.com: Nederlandhelpt aflevering: Piet en Pita, Noah's Ark Oeganda.

Actief sinds 24 Sept. 2013