Monkeys by the muzungu's. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu Monkeys by the muzungu's. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu

Monkeys by the muzungu's.

Door: Aldert & Patricia

Blijf op de hoogte en volg Familie

13 November 2013 | Oeganda, Mukono

Hallo allemaal, hiereen berichtje vanuit Oeganda. De tijd gaat snel, rare gewaarwording als je bedenkt dat we op zich alle tijd hebben. Even terug in de tijd. Zaterdag ben ik voor het eerst in de kliniek gaan werken. Vooral meekijken en observeren hoe het er hier aan toe gaat. De kliniek bestaat uit een spreekuur (niet op afspraak) waarbij de patient gezien wordt door de dokter. En als er lab nodig is wordt dit ook gedaan (bijvoorbeeld om te kijken of er malariaparasieten in het bloed zitten). De dokter schrijft een behandeling voor welke de verpleegkundige uitvoert. Dit is vooral medicatie geven. Waarvoor soms een opname nodig is ivm Antibiotica via infuus. Daarnaast is er een verloskundige. Er komen vrouwen uit de omgeving om hier te bevallen. Sinds mei is het malnutrition program (ondervoedingsprogramma) opgestart. Waarvoor op dit moment twee kindjes zijn opgenomen. Een jongetje van 11 maanden wat met veel oedeem binnenkwam en ondervoeding (tgv eenzijdige voeding). Hij weegt nu nadat het vocht weg is 4kg. Een jongetje wat iedere twee uur gulzig zijn voeding drinkt en dit eigenlijk maar te weinig vindt. Toch moet dit langzaam opgebouwd worden zodat zijn lichaam kan wennen aan de voeding. Hij heeft gelukkig zijn duim gevonden wat hem tevreden stelt. Het andere kindje is intens triest; een jongetje van 5 jaar die 5 kg weegt. Waar hij eerst zeer apathisch was, volgt hij nu wel zijn moeder en dingen om hem heen. We hopen en bidden dat hij het gaat halen. Bid je mee?

Ondertussen waren de kinderen op zaterdag vrij van school en die kwam je over het hele terrein tegen. Ook kwam er een hele groep bij ons binnen zetten. Al gauw hadden we het overzicht niet helemaal meer en besloten we er maximaal drie per keer binnen te laten en de namen in een schrift te schrijven zodat het een beetje rouleert. Ook wel zo fijn voor Sarah en Amos om zo op een ontspannen manier met ze te kunnen spelen. Ze maken allemaal een tekening (waarbij het opvalt hoe goed ze kunnen kleuren) en ook ons fotoboekje en de foto's in de telefoons vinden ze geweldig. Als het dan nog niet tijd is voor het eten zetten we nijntje op, nederlands gesproken, maar dat deert blijkbaar niet. Zoals gezegd vinden ook Sarah en Amos dit erg leuk. Jammer dat Amos een keer iets te baldadig werd en na de potloden ook patricia's net nieuwe telefoon door het huis heen gooide en tjsa, stenen vloer...Need to say more?!! Verder gaat het met Sarah en Amos wel beter, omdat zeker de iets grotere kinderen (6/9jaar) niet zoveel aandacht meer aan ze geven. Kom je daarentegen met ze in het stadje Mukono, dan willen echt heel veel mensen met ze praten (wat niet gaat want spreken geen engels, Amos verstaan wijzelf in het nederlands maar half). Of ze optillen en zeker Amosje begint dan met een pruillipje om papa of mama te huilen. Wat hem in een supermarkt trouwens weer een hele grote lolly opleverde. Voor ons is het engels niet een probleem hoewel het hier op zn afrikaans wel weer anders klinkt, maar hee ik (Aldert) was schotland gewend dus dit zal ook wel lukken. Is gewoon zoiets van weer even inkomen. Sarah heeft het erg naar haar zin en wil niet naar huis. Alleen vraagt ze soms opeens of dat we niet even bij Opa en Oma Oosterwijk kunnen gaan spelen. Dat schijnt nog niet helemaal door te dringen. Wel hebben we zaterdag even met ze geskypt en dat was leuk. Als we aan het eind van de dag vragen wat het leukst en het minst leuk was komt ze als leuk meestal met de kindjes aan, of op de brommer(achterop naar Mukono) en als minst leuke standaard de hondjes. Dit zijn de hondjes van de eigenaar wat geen hondjes zijn, want 2 grote duitse herders! Ook al heeft ze die alleen vluchtig voorbij zien lopen, is dat toch de min van de dag. Maar gisteren was er 1 bij ons huisje en die heeft ze zowaar even heel snel, toen hij een andere kant uitkeek, een aai over z'n rug gegeven. Gaat misschien toch nog goedkomen, wat niet wil zeggen dat uw hond op verjaardagen bij ons binnen mag komen Ome Laurens! Vandaag was de keuze iets moeilijker daar er opeens bij ons op het balkon en bij de open deur apen zaten! Grote paniek dus weer (voor Saar). Vanaf nu doet ze achter iedereen meteen de deur stijf dicht.

Zondag is Sarah naar de zondagschool geweest bij de peutergroep. Het zingen vindt ze erg leuk en ze doet dan ook hard mee. Daarna met plezier een kleurplaat gekleurd over de toren van Babel. Bij het bijbelverhaal haalde de aunty aan dat we daarom Sarah en Amos niet kunnen verstaan. S Middags is Saar voor het eerst meegeweest naar de kerkdienst.

Waar Patricia hele dagen in de kliniek verblijft, ben ik er voor Saar en Amos. Nu weet ik nog niet precies wat ik ga doen, maar dat zal vanzelf wel op zijn plek vallen. Heb vandaag m'n eerste pannenkoeken al weer gebakken waar Saar en Amos heel blij mee waren! En twee wasjes gedaan. Met de hand ja! Well done aunty Albert! (uhm uncle;-) Het was vandaag ook erg lekker weer met veel zon. Dit was de afgelopen dagen wat wisselvalliger. O'ja we zullen jullie nog even laten meegenieten van het orkest. Elke middag oefenen zij hier op het terrein en het klinkt echt heel goed! Voor nu laten we het er even bij... volgende keer meer over de 4 muzungu's. Enne we vinden het erg leuk om jullie reacties te lezen!

• 13 November 2013 - 21:12

Agnes:

Verschrikkelijk schrijnend om te zien zo'n mannetje van 5! Enne Aldert. als jij dat wasJES noemt;-)
    Fijn dat de kinderen het inmiddels naar hun zin hebben....De foto waar ze aan het vegen zijn, is dat jullie tuin met rechts het balkon? Ziet er leuk uit! We hopen dat jullie je draai zullen vinden en wensen jullie Gods zegen.
    Hartelijke groet,
    Arjan, Agnes en kinders

• 13 November 2013 - 22:00

Ester:

Hoi Patricia en de rest,

Wat fijn dat jullie het naar julie zin hebben! Inderdaad een groot huis en een aap voor de deur, kan me voorstellen dat Sarah daar erg van schrok!
    Wel vreselijk om te zien dat mannetje van 5! We bidden hier mee. We wensen jullie Gods zegen toe!

Groetjes Ester (1 noord)

• 13 November 2013 - 22:15

Pa En Ma O:

Lieve Patricia en Aldert, Sarah en Amos,

We hebben jullie verslag weer met veel plezier gelezen maar wat ontzettend triest als je
    dat jongetje van 5 ziet , we hopen en bidden dat het goed mag komen met hem.
    Sarah, Opa lust ook wel zo'n afrikaans banaantje! en Amos zijn de afrikaanse pannekoeken
    lekkerder dan de lekkerlandse??????
    En wat een mooi huis hebben jullie met zo'n goede wasmachine (Aldert).
    We wensen jullie de zegen van de Heere toe en bidden voor jullie.
    Liefs, (o)pa en (o)ma

• 13 November 2013 - 22:41

Fam Zondag:

Hoi Patricia en de rest,

Leuk om weer wat van jullie te lezen. Leuke foto's ook. Behalve die van dat jongetje. Wat verschrikkelijk zeg! Bedenk me net dan Rens nu 5 kilo weeg. We zullen zeker voor hem bidden!
    Fijn dat de kids het ook naar hun zin hebben zeg. En een aap voor de deur. Leuk zeg! Snap wel dat Saar ervan schrok.
    Jesse en Daan vinden het ook erg leuk om Sarah en Amos op de foto's te zien (dat is bekend voor hun)
    Jij (Patries) ook veel sterkte in je werk. lijkt me best moeilijk als je zulke dingen tegen komt!

We bidden voor jullie!

Liefs,
    Gerben en Gerdine
    Jesse, Daan en Rens

• 13 November 2013 - 22:42

A.M. De Gruijter-Verhaar:

Hoy Aldert en Patricia, Sarah en Amos,

Fijn dat alles goed gaat, ik zou ook wel schrikken van zo'n aap voor de deur, hoewel wij regelmatig slakken in huis hebben, ook niet echt leuk!
    'n Leuk gezicht Sarah tussen die bruine kinderen, te hopen dat ze elkaar spoedig kunnen verstaan .Patricia veel zegen op je werk gewenst, toch triest zo'n jongetje dat zo weinig weegt. Maar op de Mercy kwam je ook wel het eea tegen. Aldert ook al het goede gewenst bij al je taken. Let goed op onze kleinkinderen, zeker op de markt!!

Groetjes pa en ma de Gruijter en kusjes voor de kinderen.

• 14 November 2013 - 08:39

Yvon:

Hoi, wat leuk om jullie verslag te lezen en de foto's te bekijken. Fijn dat Amos en Sara al wat gewend zijn, behalve de hond en aap dan, maar dat zal vast ook gaan wennen. Wat niet zal wennen zijn de ondervoede kinderen, heftig, maar fijn dat ze daar behandeld kunnen worden en dat jullie daar zo een stukje aan bij mogen dragen. Gods zegen daarin toegewenst.
    Wat een super leuk huis hebben jullie daar en een bijzondere 'waslijn', succes ermee Aldert.
    Groetjes van Teus en Yvon en de kids

• 14 November 2013 - 11:45

Ruth:

Hallo Sarah,
    wat fijn dat het zo goed gaat in Oeganda! Denk je nog wel eens aan mij? Je moet me maar een heleboel vertellen over de kindjes met wie je nu speelt! En het geeft niet hoor dat je bang bent voor de hond, want ik ben ook best een beetje bang voor alle honden! Wat een knappe papa heb jij dat hij met de hand de was doet! En dat hij lekkere pannenkoeken bakt! Op jou verjaardag waren ze ook al zo lekker! Nu moet je mama maar erg lief zijn voor al die zieke kindjes waar ze voor zorgt! Elke avond als ik naar bed ga dan bid ik voor jullie samen met Deborah Samgar en papa en mama! Een hele dkke kus van mij voor jullie allemaal! En ook van papa mama Deborah en Samgar. Doei! Groetjes van Ruth.

• 15 November 2013 - 11:35

Marjolijne:

Werkelijk genieten om jullie ervaringen te lezen! :) Heel wat om elke keer zo'n verslag te typen. Dankjewel, heel erg leuk om te lezen! Een goede tijd gewenst en tot lezens weer! liefs

• 15 November 2013 - 13:08

M Van Vlijmen De Jong.:

Hallo Aldert Patrisia Sara Amos.
    Even een berichtje van tante Marrie,ik heb jullie vanmorgen gemist op de koffie,maar Sara en Amos
    als ik dan op jullie foto kijkt is het net of jullie er ook bij zijn ,en ik geniet elke keer van jullie verslagen.
    Maar het zal best wel even wennen zijn Sara houd de aapjes buiten hoor.hier gaat alles goed.
    Alert en Patrisia DeHeere zij jullie in allesgoed en nabij Hgr en veel liefs van tante Marrie

• 15 November 2013 - 15:08

Marischka 1 Noord:

Hoi Patricia en Fam. Wat een mooie locatie waar julllie verblijven ik wens jullie heel veel geluk toe met je werk daar en hoop dat jullie heel veel goeds kunnen betekenen voor de mensen daar, ook veel sterkte want je zal ook veel verdriet en ellende zien.Ik hoop dat de kinderen en je man het ook goed naar hun zin hebben veel geluk toegewenst van Marischka en fam. xxx

• 15 November 2013 - 20:58

Annemarie:

Hey, wat leuk om weer iets te lezen en te zien van jullie! Echt een mooi huis waar jullie verblijven en wat lief dat die kinderen zomaar binnen komen om te spelen! Sarah en Amos krijgen in ieder geval aandacht genoeg ;-) Pff de was met de hand doen, Aldert jij bent echt van alle markten thuis he!
    Heftig hoor om zo'n ondervoed kindje te zien. Jos en Jef geloofden niet dat het jongetje op de foto ook 5 jaar is. Vanavond hebben ze voor hem gebeden en ze wilden ook al eten opsturen... Veel succes bij het werk in de kliniek en ben benieuwd hoe het verder gaat met dat kindje. We worden vast weer gauw op de hoogte gehouden van jullie leven, het was dinsdagmorgen wel stil hoor )-:
    Groetjes en veel liefs van de Oskampjes

• 16 November 2013 - 16:23

Isabelle :

Hoi Patricia, Aldert en de kids! :)

Elke dag kijk ik even of jullie weer een leuk verhaal neer hebben gezet! En vandaag had ik geluk, er is er weer één! :) Wat leuk! Interessant om te lezen wat je doet Patricia. (Ik had er bij willen zijn!) Ernstig om zo'n jongetje te zien! Ik hoop dat het snel beter met hem zal gaan, kzal er voor bidden!
    Erg leuk om de foto's te zien van jullie huisje! En hoe jullie daar genieten! :)
    Geniet van alles wat jullie zien!
    Ik wacht weer op een nieuw en leuk verhaal van jullie! :)

Liefs Isabelle

• 17 November 2013 - 01:39

Inge Hagestein:

Lieve 4,

wat fijn om jullie verhalen te lezen !
    Het ga jullie goed.
    Zal nu al een hele belevenis zijn om in z 'on land met zijn vieren te bivakkeren.
    Maar zo te lezen hebben jullie al een klein beetje jullie draai gevonden.
    Fijn ook dat de kids het zo goed doen en ook voor hen is het natuurlijk wennen.
    Nou, ik ga weer even verder in de nachtdienst. Voor jullie alle goeds en ik lees graag weer jullie verslagen.

groetjes, Inge

• 18 November 2013 - 20:14

Joanne En Jeanine:

Ha fam de Gruijter!

Leuk om jullie verhaal te lezen. In gedachten zien we jullie lopen over het terrein van NACMU!
    Patricia, heb je je draai een beetje kunnen vinden in de kliniek? Hopelijk kun je veel betekenen daar!

Wij zijn sinds vandaag weer aan het werk. Best even wennen...

We horen/zien jullie belevenissen wel weer!

Groetjes!

Joanne en Jeanine

• 18 November 2013 - 22:00

Corina De Jong:

Wat ontzettend leuk om jullie verslag te lezen, fijn dat jullie het goed hebben . We wensen jullie daar een goede tijd, Gods Zegen toegewenst !

• 20 Januari 2014 - 20:31

Eelco En Tonja:

Super leuk om jullie verhalen te lezen! En wat moet het heerlijk zijn om zulke koters te mogen verzorgen. Het begint helemaal te kriebelen als je die foto's ziet.
    Gaaf ook dat duopenotti effect van jullie hoogblonde oerhollandse kinderen met die zwartjes. Schattig.
    Heel veel succes daar en Gods zegen gewenst.

Groetjes Eelco, Tonja en de meiden.

Verslag uit: Oeganda, Mukono

ingeburgerd

03 November 2014

Weer terug op Noah's ark
Familie

Hallo! Leuk dat u/jij een kijkje komt nemen in ons reisdagboek! Dit is voor ons een belangrijk middel om jullie op de hoogte te houden van ons verblijf in Oeganda. Zo hopen we dat jullie een idee krijgen van dit half jaar in ons leven waarbij we mogen wonen en werken op Noah's Ark. Wij mogen ons inzetten voor het project Noahs Ark Childrens Ministry Uganda (voor meer informatie zie site; www.NACMU.org). Een geweldig mooi project die zich inzet om voor de weeskinderen en kinderen die zijn weggegooid een thuis te bieden, op te voeden, te verzorgen en te scholen. Waarbij het motto is 'from nobody to somebody'. Van niemand tot iemand! Waarbij het verlangen en gebed is dat zij hun identiteit in God mogen kennen. Zoals jullie weten gaan we als gezin! Dit zien we als een positieve en spannende uitdaging. Daarom zal 1 van ons ook bij de kinderen zijn, al is het even aftasten hoe dit vorm krijgt. Net als onze werkzaamheden. Op het terrein waar zich o.a. het weeshuis, de school, de kliniek, de boerderij bevinden zijn altijd wel klusjes voor handen. Hier hoopt Aldert zijn handen uit de mouwen te steken. Patricia zal met name in het weeshuis en in de kliniek als kinderverpleegkundige actief zijn. We doen ons best om onze site up-to-date te houden. En vinden het zeker leuk als je een reactie achterlaat. Maar nog belangrijker voor ons is om gebed om ons heen te hebben. Bidt met ons mee om de zegen van God op onze reis. Groetjes, Aldert & Patricia, Sarah en Amos. P.S. Als je het leuk vind om meer te zien van het project kun je het volgende op zoeken; www.youtube.com; Noah's Ark: Het verhaal van Jethro. www.youtube.com: Nederlandhelpt aflevering: Piet en Pita, Noah's Ark Oeganda.

Actief sinds 24 Sept. 2013