Gezinsuitbreiding - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu Gezinsuitbreiding - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu

Gezinsuitbreiding

Door: Aldert & Patricia

Blijf op de hoogte en volg Familie

19 November 2013 | Oeganda, Mukono

Hallo lezers, hier weer een bericht vanuit Noah's Ark. We zagen het weer in Nederland, dat er bij jullie winterse neerslag zou kunnen vallen. Doen jullie wel voorzichtig en kleed je lekker warm ;-). Hier wordt het weer, op een enkele hoosbui na, steeds beter. Zo rond de 25-30 graden. Vanmiddag heeft Aldert de zon hier onderschat en ziet nu mooi rood. Het zal toch vreemd zijn om de winter over te slaan. Zeker als er ijs komt te liggen gaat het bij ons even kriebelen. We zagen gisteren in een winkel in Mukono een kerstboom staan en er klonk ook een kerstdeuntje. Dat doet toch wat surrealistisch aan bij 25 graden.

Verder ben ik (Aldert) nu begonnen om samen met Hans (ook nederlandse vrijwilliger) wat kleine reparaties te doen aan wat speeltoestellen. Ook maken we een nieuwe schommel voor de peuters. Je zou denken dit is zo gedaan maar vergeet niet dat we in Afrika zijn. Op 1 dag zijn we al blij dat we stammen op maat hebben gezaagd en gaten erin voorgeboord hebben. Verder kreeg ik van een andere vrijwilligster een paar spelregelboekjes van wat nederlandse spelletjes die in het Engels vertaald moeten worden en dat mocht ik ook doen, dus dat kan ik mooi 'thuis' doen op het moment dat Patries werkt.

Vanuit het ondervoedingscentrum kunnen we vertellen dat het met de twee jongens voorzichtig de goede kant opgaat. Ze zijn langzaam aan het groeien en verdragen de voeding goed. Je ziet dat er weer wat meer energie uitstraalt en nu en dan krijgen we een glimlach te zien. Verder neem ik soms Sarah een poosje mee naar de kliniek, zij speelt dan met het dochtertje van de schoonmaakster die ongeveer net zo oud is. Het is hier niet ongewoon om je kind tijdens je werkzaamheden mee te nemen. Van de week was ik meegeweest een baby ophalen met de eigen ambulance die ze hier hebben (met loeiende sirenes, ook weleens bijzonder om mee te maken). Op het politiebureau aangekomen kregen we de baby te zien die gevonden was in een suikerrietplantage. Pasgeboren en weggegooid... de navelstreng was afgebonden door een oud vrouwtje die hem gevonden had met een smerig koordje. Het jongetje zat met name op zijn gezichtje en hoofdje onder de schaafwonden, zijn oogjes waren gezwollen en de volgende dag bij het schoonmaken hiervan kwamen er eitjes uit (van vliegen). De hele situatie raakt je moederhart. Het is te makkelijk om hierover te oordelen, hoe wanhopig moet je als moeder zijn om dit te doen? Het is mooi om te zien hoe dit jongetje een warm welkom op Noah's Ark kreeg en de naam Jeriah ontving , wat aangeraakt door God betekent. Tegelijk kreeg hij hiermee 159 broers en zussen want het was het 160ste kindje in deze steeds groter wordende familie. Jeriah is de afgelopen dagen goed opgeknapt en is een mooie, gezonde baby.

Zaterdag zijn we na Patricia's werk s middags weer eens met ons vieren naar Mukono gegaan op de boda-boda en dat ging zo waar goed deze keer. Nu had ik wel tegen Patricia's chauffeur gezegd dat ik het geld bij me had. Hij deed dus zijn uiterste best om die van mij bij te houden. Bergop liep zijn brommert niet zo best, maar naar beneden haalde hij ons dan steeds weer bij. 's Avonds hadden we met vier andere vrijwilligers een mini-BBQ op het pleintje tussen onze huisjes en dat was erg gezellig! Zondag is Patries weer met Sarah naar de zondagschool en kerk geweest. Maandagmorgen houden ze met wat personeel en vrijwilligers een weekopening en daar ben ik dan heengegaan. Stukje lezen, uitleg en dan een kringgebed.

Iedere maandagavond hebben we met de nieuwe vrijwilligers die dit leuk vinden, les in de Oegandese taal. En zo kunnen we nu begroeten, bedanken en vragen hoe het gaat. Dus in huis doen we nu rollenspel ;-). Grapje natuurlijk. Sarah probeert ook wat te oefenen met wat engelse woordjes als 'thank you' en 'bye bye' en Amos heeft zijn eigen taal.

Vandaag was ik (Patricia) vrij om mijn haar te laten vlechten. Aunty Sarah stond hier om half 9 voor de deur en zonder pauze ging zij door tot half 5, toen was het klaar... en het resultaat mag er zijn (zegt Aldert). Wel fijn dat hij er zo over denkt want hij moet er tegenaan kijken.

We gaan er weer even mee stoppen voor deze keer. We zijn dankbaar dat we onze draai steeds meer mogen vinden en dat we gezond zijn. We hopen tot de volgende keer! Lieve groet van ons 4-en.

• 19 November 2013 - 22:05

Ma De Gruijter:

Hoy,
    Ik dacht al toen ik de kop van de brief las, he, gezinsuitbreiding bij Aldert en Patricia? Had gekund toch? Maar het was anders begrijp ik.
    Leuk al die reisverslagen, en fijn dar Sarah ook al goed begint te wennen.
    Volgende keer maar weer eens een paar foto's van Amos erbij doen En die Patries, met al die vlechtjes in, staat goed hoor, als jullie terug komen, moet je ook vlechtjes in hebben hoor.
    Morgen tante Toos jarig en vrijdag Gerwin, druk met de verjaardagen dus.
    We missen het wel hoor, Aldert, het niet meer even binnen lopen. We hopen op ander tijden. Verder geen nieuws hier.
    Groetjes van pa en ma.

• 19 November 2013 - 23:03

Ma Oosterwijk:

Lieve Patricia en Aldert en kids,

We waren op Angela haar verjaardag toen we hoorden dat jullie weer iets geschreven hadden
    dus thuisgekomen natuurlijk gelijk gaan lezen en genoten van je prachtige verslag maar het geeft ook
    emoties om te zien wat er allemaal bij jullie gebeurt.
    Wat een leuke fotos van sarah met haar vriendinnetjes, we missen jullie wel hoor!!!!
    Pa wil ook van die vlechtjes maar dat zal wel te moeilijk zijn.
    Staat wel heel leuk hoor Patries, heb je al eens eerder gedaan he.
    Fijn dat Aldert nu ook aan het klussen is.
    We wensen jullie Gods zegen en bidden voor jullie.
    Een hele dikke knuffel voor Sarah en Amos!!!!!!!!!!

Liefs Pa en Ma O

• 20 November 2013 - 08:59

Yvon :

Hoi Aldert en Patricia met Sara en Amos en heeeel veel kinderen daar. Grappig hoor de tekst gezinsuitbreiding. Hier denken wij gelijk wat anders, maar wel heel mooi om dat daar zo te zien. Geweldig dat jullie ook zo'n kindje weer mogen opvangen en verzorgen. Gods zegen daarin.
    Fijn dat jullie al zo wennen en dat Aldert lekker aan de klus is voor de kinderen. Groetjes uit een koud Nederland, waar op dit moment toch wel even de zon lekker schijnt, heel mooi met de herfstkleuren hier. Yvon

• 20 November 2013 - 15:09

Annemarie :

He Aldert en Patricia,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Fijn dat jullie je draai een beetje beginnen te vinden en het goed hebben daar. Wat een leuk huis hebben jullie! Mooie foto's, ik zou het graag in het echt zien, het ziet er allemaal heel mooi en anders uit!

Geniet van de tijd daar en maak er wat moois van.

Groeten,

Annemarie

• 20 November 2013 - 22:21

Annemarie Oskamp:

Hey Aldert, Patries en kids,
    Wat leuk om weer te lezen hoe het gaat met jullie en de foto's maken de verhalen helemaal compleet! Wel een misleidende titel hoor ;-) Al 160 kinderen opgevangen totaal! Wat een mooi en dankbaar werk is het op Noah's Ark! Lijkt me wel moeilijk hoor om de Oegandese taal te leren, succes ermee! En echt heel lief die foto's van Sarah met haar vriendinnetje. Patricia, je haar is mooi gevlochten! (ziet het nu beter dan op skype) Goed om te horen dat jullie steeds meer gewend raken aan de nieuwe dingen en we worden vast weer snel op de hoogte gehouden! Veel liefs van Annemarie en de rest

• 21 November 2013 - 20:07

Ma Oosterwijk:

Hallo Patries en Aldert,

We hebben net samen met opa alles gelezen en de foto,s bekeken.
    Opa vondt het heel leuk om zo wat van jullie te horen en te zien.
    Jullie krijgen de hartelijke groeten van opa en sarah en amos opa mist
    jullie wel hoor zaterdagsmiddags bij de koffie.

groetjes van opa (koekoek)

Verslag uit: Oeganda, Mukono

ingeburgerd

03 November 2014

Weer terug op Noah's ark
Familie

Hallo! Leuk dat u/jij een kijkje komt nemen in ons reisdagboek! Dit is voor ons een belangrijk middel om jullie op de hoogte te houden van ons verblijf in Oeganda. Zo hopen we dat jullie een idee krijgen van dit half jaar in ons leven waarbij we mogen wonen en werken op Noah's Ark. Wij mogen ons inzetten voor het project Noahs Ark Childrens Ministry Uganda (voor meer informatie zie site; www.NACMU.org). Een geweldig mooi project die zich inzet om voor de weeskinderen en kinderen die zijn weggegooid een thuis te bieden, op te voeden, te verzorgen en te scholen. Waarbij het motto is 'from nobody to somebody'. Van niemand tot iemand! Waarbij het verlangen en gebed is dat zij hun identiteit in God mogen kennen. Zoals jullie weten gaan we als gezin! Dit zien we als een positieve en spannende uitdaging. Daarom zal 1 van ons ook bij de kinderen zijn, al is het even aftasten hoe dit vorm krijgt. Net als onze werkzaamheden. Op het terrein waar zich o.a. het weeshuis, de school, de kliniek, de boerderij bevinden zijn altijd wel klusjes voor handen. Hier hoopt Aldert zijn handen uit de mouwen te steken. Patricia zal met name in het weeshuis en in de kliniek als kinderverpleegkundige actief zijn. We doen ons best om onze site up-to-date te houden. En vinden het zeker leuk als je een reactie achterlaat. Maar nog belangrijker voor ons is om gebed om ons heen te hebben. Bidt met ons mee om de zegen van God op onze reis. Groetjes, Aldert & Patricia, Sarah en Amos. P.S. Als je het leuk vind om meer te zien van het project kun je het volgende op zoeken; www.youtube.com; Noah's Ark: Het verhaal van Jethro. www.youtube.com: Nederlandhelpt aflevering: Piet en Pita, Noah's Ark Oeganda.

Actief sinds 24 Sept. 2013