Jesus is Lord - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu Jesus is Lord - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu

Jesus is Lord

Door: Aldert & Patricia

Blijf op de hoogte en volg Familie

26 November 2013 | Oeganda, Mukono

Hallo, hier een groet vanuit Afrika. Als je aan Sarah vraagt waar we nu wonen zegt ze de ene keer 'Oeganda' en de andere keer 'Afrika'. Maar het kan echt niet allebei. Sarah en Amos hebben het hier gelukkig goed naar hun zin. We hebben een vast ritme; worden vroeg (rond 6 uur) wakker en staan om 7 uur op waarna we gezellig met elkaar ontbijten. Gewoon boterhammen, bijna net zo lekker als thuis. Met pindakaas of chocopasta. Beetje eenzijdig maar dat wisselen we af en toe af met een eitje. Om 8 uur begint Patricia in de kliniek tot 13 uur. In die tussentijd doet Aldert wat voor handen is. Zoals aan de schommel werken of spelregels vertalen van nederlands naar engels. In principe zijn Sarah en Amos dan bij Aldert, maar de laatste week weet Sarah zelf de weg naar de kliniek en komt zij mij een flesje limo brengen waarna ze gezellig blijft spelen en meekijkt. Om 13 uur lunchen we met brood of eten uit de keuken. Om 14 uur gaat Aldert dan verder met zijn werkzaamheden en Patricia blijft thuis met onze kids wat knutselen. Ook ben ik momenteel bezig met het uitwerken van een patientendossier voor de kinderen die in het ondervoedingscentrum zijn opgenomen. Eind van de middag komen er vaak een aantal kinderen in huis spelen of we gaan boodschappen doen. Om 18 uur is het dinnertime waarbij we heeeel makkelijk ons pannetje met eten ophalen in de keuken wat vaak erg lekker is. Sarah en Amos denken hier niet altijd zo over, maar gaan dan over op bananen ;-). Goed voor Amos want die heeft de laatste week niet echt vaste ontlasting. Na het eten, eigenlijk al tijdens het eten zijn Saar en Amos echt op en gaan dus snel naar bed. Eerst nog voetjes wassen... als we het nog schoon krijgen ;-). De avond vult zich vanzelf met weblog schrijven, wat lezen of een spelletje met de buren.

Vorige week zijn we hier veel aan het knutselen geweest om mee te helpen om de vele, vele kerstkaartjes voor de sponsors op tijd af te krijgen. Ondertussen was het wel gezellig maar eind van de week zagen we bijna sterretjes.

Donderdagavond was er een Oeganda-evening georganiseerd. Een cultuuravond voor de bezoekers uit Duitsland die er waren en de Nederlandse vrijwilligers. Een gezellige avond met hapjes uit de Oegandese keuken welke gestart werd met een snackje waar de kinderen hier dol op zijn; gebakken sprinkhanen. Afgelopen zondag waren de kinderen hier ook mee bezig om deze klaar te maken. De vleugeltjes en pootjes moeten eraf (zie foto's). Iedereen wilde hier graag aan mee helpen, dit betekent dan ook dat ze echt favoriet zijn. Ik heb er twee op, vond ik wel genoeg. Verder was er muziek door de kinderen; het wilhelmus en natuurlijk ook culturele dans.

Vrijdag was voor mij (Patricia) een heftige dag. Mocht ik hier mijn eerste bevalling bijwonen, was de start van dit baby-jongetje zeer slecht. Waarom het nu precies mis ging op het laatst is me niet helemaal duidelijk; de moeder faalde en of de hartslag nu wegzakte? Maar met druk van buitenaf (wat niet bepaald vriendelijk is) werd er een levenloos kindje geboren. Waarna gestart met uitzuigen, beademing en hartmassage er naar mijn gevoel pas na vele minuten leven in begon te komen. Een stil gebed ging omhoog. Dank God dat het jongetje goed opknapte. Vandaag kwam hij op het consultatiebureau en zagen we een prachtig jongetje (Keith) wat het goed doet. Kijk maar op de foto. Je vraagt je af hoe zijn moeder (18 jaar en eerste kindje) dit beleefd heeft en verwerkt.

Zaterdagmiddag hebben we gezellig met zn 4-tjes boodschappen gedaan. Heerlijke ananas gekocht. Als verrassing hebben we met Sarah en Amos patatjes en cola bij een snackbar gegeten met de naam 'Jesus is Lord'. Gezellig op het terrasje genieten van de drukte op zaterdagmiddag.

We zullen nog wat foto's erbij doen, dat geeft een beter beeld. Hier zie je baby Jeriah toen hij hier kwam. Ondertussen is hij echt heel erg opgeknapt! Dat maakt je dankbaar! Te bedenken dat de kinderen die hier rondlopen allemaal een verhaal hebben (zie site; nacmu). Vaak heel triest, dat vergeet je bijna als je ze nu zo stralend, vrolijk en levendig zie spelen. Is denk ook goed, ieder mag zijn eigen verhaal hier weten, maar ook dat je geliefd bent.

Als je onze weblog leest en je wilt graag iets weten, stel je vraag gerust in je reactie. Tot de volgende keer!

Liefs, Aldert & Patricia, Sarah en Amos.

• 26 November 2013 - 21:42

Yvon:

Hallo daar, wat een verhalen zeg. een fijne dagindeling hebben jullie. het begint wel vroeg, maar om zo samen voor de kinderen te kunnen zorgen en dan ook nog daar voor de anderen kinderen bezig te kunnen zijn, ieder op zijn eigen manier en met eigen talenten, dat klinkt toch erg goed. wel zal het werk voor Patricia zwaar zijn, om deze moeilijke en gelukkig ook mooie momenten met de kinderen daar te beleven. Fijn dat je daar toch ook weer Gods zegende handen in mag zien. Groetjes Yvon

• 26 November 2013 - 22:04

Fam ,Damsteegt:

Hoi ,Aldert, ,Patricia en ,de kids,

Wat een belevenissen zeg.Wel aan grijpend hoor om zo een bevalling mee te maken.
    Een wonder dat het dan zo goed mag komen.Alle dank aan de Heere!Fijn ,dat de
    kinderen ,het ook goed ,naar de zin hebben. Leuk zeg dat Sarah zelf naar de kliniek
    kan gaan. Wat een indrukken maken ze mee zeg.Waren de sprinkhanen echt lekker
    of hebben jullie liever Aldert zijn teunis frieten?Nou ik ga weer stoppen heel veel sterkte
    en liefde voor het werk wat jullie daar mogen doen.Veel ,liefs van ons allen

Oom Rien Tante Jeannet en de rest.

• 26 November 2013 - 22:19

Pa En Ma De Gruijter:

Hoy,
    Heftig hoor Patricia zo'n bevalling en dan in eerste instantie denken dat het een levenloos kindje is. Wat is de Heere toch goed dat hij er de levensadem in deed komen. Ja, kerst lijkt nog zo ver weg, maar de tijd gaat snel, wij zijn op de zondagsschool ook al volop aan het instuderen! Zeg, kunnen jullie niet een paar van die mooie kindjes meer naar Holland brengen, wij willen er wel één!
    Aldert, ik heb ook nog wel een paar klusjes voor je, nu we onze slaapkamer aan het opknappen zijn! Gisteren hadden we ons bed verzet en ik had al wat horen kraken, maar verder er geen aandacht aan besteed, gaan we vannacht naar bed en ik ga op de rand zitten, en wat gebeurt... ik krak erdoor! Nu staan er 2 krukjes onder het bed om de lattenbodem omhoog te houden. Toch goed dat we een ander bed gekocht hebben!!
    Gerwin is een koof aan het maken om de verwarmingsbuizen weg te timmeren en dan aan het behangen!
    Verder geen nieuws hier, groetjes van je pa en ma de Gruijter

• 26 November 2013 - 22:51

Pa En Ma Oosterwijk:

Hoi Aldert en Patricia en Sarah en Amos,
    Wat heftig als je zo,n bevalling mee maakt maar wat is het wonder dan des te groter als de Heere
    moeder en kind toch heeft willen sparen.
    Sarah zijn de afrikaanse frietjes net zo lekker als de teunisfrietjes of lekkerder????????
    We gaan nu snel naar bed want ik zit nu bijna slapend te tikken en morgenochend komt Ezrah weer vroeg en dan moeten we natuurlijk wel weer fris zijn.
    We wensen jullie heel veel sterkte in jullie mooie werk daar en bidden voor jullie.
    Liefs Pa en Ma en een dikke knuffel voor Sarah en Amos.

• 26 November 2013 - 23:31

Ma De Gruijter:

Aldert en Patricia,
    Al twee is er voor jullie werk voorbede gedaan in de kerk.
    Zonder dat pa dit had geregeld!
    Dat de Heere jullie in je werk daar tot een rijke zegen mag stellen!

Gr.ma

• 27 November 2013 - 09:35

Gert En Magreet:

Prachtig, mooi werk doen jullie. Echt bewondering voor! Heerlijk om zo met jullie mee te le(z)(v)en. Fijne tijd nog daar en Gods zegen!
    Liefs, Magreet

• 27 November 2013 - 18:59

Annemarie De Gruijter:

He Aldert en Patries,

Heerlijk sprinkhanen, wil ik ook wel eens proberen. Ben ik vast meteen weer beter! Het ziet er allemaal hartstikke leuk uit op de foto's, en de schommel ziet er stevig uit Aldert. We wisten niet dat je zo handig was! Leuk om mee te lezen met alle belevenissen, en wat geweldig dat dat jongetje zo snel opknapte, mooi om mee te maken.

Groeten, Annemarie

• 29 November 2013 - 20:59

Henriëtte:

Leuk om weer even jullie belevenissen te lezen! we zijn er echt een beetje bij zo, zeker ook door de foto's. Ik zag even de achterkant van je haar op een foto Patries, echt heel gaaf, de moeite van een dag stil zitten waard!
    En wat leuk dat je mee kunt eten met wat in de grote keuken gekookt wordt, lekker spannend wat er op het menu staat elke dag lijkt me!
    Wat me ook zo leuk lijkt is dat Sarah op deze manier haar mama als zuster in actie kan zien, waar vind je het nog? leuk dat ze gewoon bij je binnen kan lopen en jou bezig ziet!
    Zijn er wel goede voorzieningen in het ziekenhuisje? Stel dat het kindje beamend had moeten worden, of aan apparatuur gelegd, kan dat dan of zijn die middelen daar niet? Moet je dan naar een ziekenhuis in de stad ofzo? Vroeg ik me zomaar af, omdat het me voor jou moeilijk lijkt als een kindje zou moeten vechten voor zijn/haar leven en niet dezelfde kansen heeft als een kindje hier...
    Ik ga zo in Gouda slapen in het opvanghuis, waar een moedertje van 15 een kindje heeft gekregen en nog niet alleen kan zijn vannacht. Ze is net wat ouder dan Gerson van ons, zo taai om dan al zoveel verantwoordelijkheid te moeten dragen!
    Liefs van ons allemaal hier en tot de volgende keer!

• 30 November 2013 - 12:02

Oskampjes:

Hoi Patricia, Aldert, Sarah en Amos
    Wat leuk om weer een uitgebreid verslag te lezen! Kan het haast niet bijhouden want steeds als ik kijk op de site, staat er weer een verslag!! Jullie maken wel heftige dingen mee in de kliniek! Echt een wonder dat het zo is afgelopen met het pasgeboren jongetje! Mmm, gebakken sprinkhanen eten...moet ik hier niet mee aankomen hoor! En lekker handig dat je 's avonds het eten gewoon kan ophalen. Mooi ook dat jullie allebei een dagdeel bij de kinderen zijn en anders bezig bent voor Noah's Ark. Op de foto's zien jullie er ook echt gelukkig uit alle vier :-) Fijn dat het allemaal zo gaat en veel zegen verder bij alles wat jullie doen! Veel liefs van ons vijven en tot lees/mails

Verslag uit: Oeganda, Mukono

ingeburgerd

03 November 2014

Weer terug op Noah's ark
Familie

Hallo! Leuk dat u/jij een kijkje komt nemen in ons reisdagboek! Dit is voor ons een belangrijk middel om jullie op de hoogte te houden van ons verblijf in Oeganda. Zo hopen we dat jullie een idee krijgen van dit half jaar in ons leven waarbij we mogen wonen en werken op Noah's Ark. Wij mogen ons inzetten voor het project Noahs Ark Childrens Ministry Uganda (voor meer informatie zie site; www.NACMU.org). Een geweldig mooi project die zich inzet om voor de weeskinderen en kinderen die zijn weggegooid een thuis te bieden, op te voeden, te verzorgen en te scholen. Waarbij het motto is 'from nobody to somebody'. Van niemand tot iemand! Waarbij het verlangen en gebed is dat zij hun identiteit in God mogen kennen. Zoals jullie weten gaan we als gezin! Dit zien we als een positieve en spannende uitdaging. Daarom zal 1 van ons ook bij de kinderen zijn, al is het even aftasten hoe dit vorm krijgt. Net als onze werkzaamheden. Op het terrein waar zich o.a. het weeshuis, de school, de kliniek, de boerderij bevinden zijn altijd wel klusjes voor handen. Hier hoopt Aldert zijn handen uit de mouwen te steken. Patricia zal met name in het weeshuis en in de kliniek als kinderverpleegkundige actief zijn. We doen ons best om onze site up-to-date te houden. En vinden het zeker leuk als je een reactie achterlaat. Maar nog belangrijker voor ons is om gebed om ons heen te hebben. Bidt met ons mee om de zegen van God op onze reis. Groetjes, Aldert & Patricia, Sarah en Amos. P.S. Als je het leuk vind om meer te zien van het project kun je het volgende op zoeken; www.youtube.com; Noah's Ark: Het verhaal van Jethro. www.youtube.com: Nederlandhelpt aflevering: Piet en Pita, Noah's Ark Oeganda.

Actief sinds 24 Sept. 2013