Christmas greetings - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu Christmas greetings - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Familie Gruyter - WaarBenJij.nu

Christmas greetings

Door: Aldert & Patricia

Blijf op de hoogte en volg Familie

23 December 2013 | Oeganda, Mukono

Hallo hier weer een blog vanuit Uganda. Voor degenen die informeerden waar hij bleef, sorry dat we iets later zijn maar we hadden het vaak druk vorige week s avonds. Ook lag Patries op dinsdag, als we normaal ons blog schrijven, al vroeg op bed. Maandagavond lag Patries op tijd (half 11) op bed en lag net 5 minuten te slapen en ik voelde me ook wegzakken toen ik iets driftig hoorde tikken. Dacht nog wel dat het misschien op onze deur was en dat ze ons nodig hadden voor iets maar ik had geen zin om naar boven te lopen en beeldde me in dat ik me vast vergiste.Todat ik opeens ons buurmeisje Thera bij het slaapkamerraam hoorde roepen om Patricia. Dus die haar bed uit en bij het raam stond een aunty uit het kindertehuis die de opdracht had gekregen om haar te roepen en dat ze naar de kliniek moest komen. (Grappig om te zien dat ze uitgebreid de tijd nam om onze Muzunguslaapkamer te bekijken). Daar aangekomen was er een baby (die middag geboren) overgebracht vanuit het ziekenhuis uit Mukono omdat het prematuur zou zijn en couveuse-zorg nodig had. Dit bleek niet zo te zijn maar het kindje had wel behoorlijk ademhalingsproblemen waarschijnlijk met als onderliggend lijden een hartprobleem. Het kindje kreeg zuurstofondersteuning en werd gemonitord. Na een kritieke nacht en veel gebed overleefden het de nacht toch. En werd ik om 8uur afgelost.

Al met al lag Patries dus rond half 9 smorgens op bed. Twee uurtjes later werd ze weer geroepen, weer door Thera, die al twee keer had geprobeerd te bellen, maar als Patries na een nachtdienst slaapt is ze niet wakker te krijgen. Was ik op zich best jaloers op, het laatste half jaar dat ik bij Schenk tanktransport nachtdiensten mocht draaien. Ik werd snel wakker van de jongens. Thera kwam haar dus halen want Papa (Piet) wilde met het kindje naar Kampala omdat het toch verslechterde. Aangezien de zuurstoftank dit stuk niet ging redden zijn we bij het ziekenhuis in Mukono gestopt, hier lag ook de moeder. De arts besliste dat dit kindje geen zuurstof verder nodig had maar vooral zijn moeder. Deze was erg blij om haar kindje te zien, wat natuurlijk fijn is maar toch hebben wij met een bezwaard gevoel dit kindje daar gelaten. De dokter beslist en neemt de zorg over. Laten we hopen dat dit kindje het gaat redden.

Vanuit het ondervoedingscentrum hebben we goed nieuws! Reagan was 13 december 8 kg en nu al bijna 9 kg. Ondertussen is hij gestart met vast voedsel (posho and beans) en dit verdraagt hij goed. Het is mooi om te zien dat hij weer levenslust in zijn ogen heeft, geinteresseerd is in zijn omgeving en reageert op aanspreken/grapjes. Wel vraag ik mij af hoe zijn ontwikkeling verder zal gaan. Maar nu het goede nieuws; hij is zaterdag naar huis gegaan om zo ook de kerst met zijn familie te vieren!Hij zal begin Januari langs de kliniek komen om te wegen... ben benieuwd. Ook John is vandaag naar huis. Hij woog 18 december 6 kg, groeit iets langszamer maar verdraagt het goed en is een lief, vrolijk jongetje. Het is fijn voor hen dat ze naar huis kunnen! Silas is een jongen wat verstandelijk erg beperkt is, hij leeft in zijn eigen wereld. Lacht uit het niets. Hij is een gebedspunt hoe de zorg voor hem verder vorm moet krijgen. Prioriteit nu is dat hij groeit en dat doet hij! Hij weegt nu 17kg en maakt grotere stappen met zijn voedingsopbouw. Vanmiddag heeft ook hij een warme (gemalen) maaltijd op.

Isabelle, om even op jouw vragen terug te komen. Of je hier kan stagelopen zouden we moeten navragen. Wel lijkt het mij hier niet helemaal de ideale kliniek om je eerste ervaringen op te doen, omdat je toch vrij schrijnende en heftige dingen meemaakt. De site van die kliniek waar we geweest waren is -acheru.org.- Het was wel leuk om daar even rond te kijken, ze werken ook met vrijwilligers. Zat nu een meisje uit de USA. Die was daar als lerares. Als laatste zei je dat je hier graag even zou langskomen. Dat is geen probleem hoor, alleen moet je je vader even lief aankijken voor wat geld voor een ticket en de verblijfskosten ;-).

Verder zijn we beide lekker bezig de hele dag. Buiten mijn klusjes werd ik ook gevraagd om een paar kinderen te helpen met het instuderen van een kerststukje. Het kerstverhaal wordt verhalende wijs gebracht. Natuurlijk ook met zang. Dus daar doe ik aan mee en smiddags neem ik thuis later wat tekst met een groepje door om het uit het hoofd proberen te leren. Ook ben ik bezig mee het decor. Daarnaast zijn we natuurlijk ook een paar keer ingedeeld in het Holiday-program. Wat erg leuk is! Zeker nu veel activeiten (mn knutselen) in het teken van kerst staan. Woensdagochtend stond ik bij de kleuters ingedeeld en toen ik aankwam vroeg Hildah waarom ik Sarah niet bij me had. Hildah zit hier volgens mij op de administratie en ze leidt het Holiday-program. Ze had Patricia ook al gevraagd om Sarah vrijdag langs te brengen maar dat was ze vergeten. Het was leuk om te zien hoe ze Sarah er op een ontspannen manier bij betrok. Dat voelt ze op een of andere manier goed aan want Sarah staat het liefst dicht bij mij maar wil toch ook heel graag mee doen. Ze heeft ook erg bevestiging nodig in alles. Neemt alles heel serieus.

Zo leven we hier ook naar de kerst toe, een warme kerst. Maar heel gezellig met zoveel kinderen en activiteiten om ons heen! Afgelopen zaterdag ben ik (Patricia) samen met Reny ertussen uit geweest. Ontzettend leuk! Naar een kerstmusical in een kerk in Kampala (Watoto Church; grote evangelische kerk geleid door Canadees echtpaar). Met als thema; Let Love Lead The Way. Echt enorm gaaf en professioneel opgezet met veel sketches en muziek waarin het kerstverhaal wordt verteld. Wat ik zo mooi vond is dat het hele evangelie naar voren kwam; de geboorte van Jezus en ook zijn sterven aan het kruis voor onze zonden. Er was een getuigenis en een oproep aan jouw, ieder mens zal ooit moeten verschijnen voor God. Ben je dan vergeven door het bloed van Jezus? Hij vervuld de leegte in je ziel. Hij zal je leven veranderen, je hebt een doel om voor te leven! Dit wordt deze dagen 14x opgevoerd en is vrij toegankelijk, een gift van de kerk voor Oeganda. Hierna zijn we nog gezellig ergens wezen eten. Dit was deze week de tweede keer dat ik in Kampala was. Een erg drukke stad. De dag ervoor was ik met Thera en Miranda naar de craft market geweest en daar wat souvenirs gekocht, altijd leuk! Ook bij Bakker Brood heerlijk geluncht, jaja, een echte Nederlandse bakker!

Woensdagavond zijn we samen naar een activiteit geweest en hebben we Aunty Viola laten oppassen. Amos en Sarah sliepen al dus dat was makkelijk verdienen voor haar. Ons huis is ruimer dan het hare en zo kon hier lekker gaan zitten breien. Breien ja! Er is hier een echtpaar voor de tweede keer en de vrouw, aunty Gerda, is vorig jaar begonnen met het geven van breiles (ook haken) en heeft dat dit jaar weer opgepakt. Wij zouden er zelf nooit opgekomen zijn, maar het is enorm populair hier. Werkelijk overal kom je kinderen breiend tegen, lopend met een bol wol in hun zak. Bij het repeteren voor dat stukje waar ik al over schreef, tot tijdens de kerstviering in de kerk zitten ze hier te breien. Jongens en meisjes. Ook geeft aunty Gerda les aan verschillende aunty's waaronder ook die bij ons werkt dus. Wat ze maakt? Wel het was hier een aantal dagen veel bewolkt en daarom soms maar zo'n 22 graden, dus ze is een sjaal aan het breien. Ze heeft het erg koud. Ze zit te koukleumen, loopt met een omslagdoek om en ze had zelfs op een heel koude dag, toen het maar 21 graden was, sokken aangetrokken. Ze is niet de enigste. Heb er vorige week verschillende met jassen en vesten zien lopen.

Amos valt zoals gewoonlijk regelmatig om. Twee keer wat ernstiger. Een keer op zondag aan het eind van de middag. Rende hij zichzelf voorbij en viel op wat grindtegels. Lag zijn voorhoofd open.
Woensdag kwam ik tussen de middag thuis en was aunty Viola helemaal ontdaan. Amos had op zijn bed staan springen en was op de grond gevallen. Resultaat een geweldig ei op zijn voorhoofd. Ik heb haar verteld dat als hij gelijk gaat huilen we het verder wel geloven omdat we er ondertussen wel aan gewend zijn dat hij elke dag een keer op zijn snufferd valt. Alleen donderdag was er meer paniek toen z'n lolly van het stokje schoot en in zn luchtpijp terecht kwam. Patries hield hem gelijk ondersteboven en na zes keer slaan op zn ruggetje kwam het eruit en moest hij overgeven.
We hadden hier nog steeds de koffer met kleren staan en die hebben we ook afgegeven (nieuwe kleding voor kerst. Namens de kinderen hier bedankt aan de mensen die gegeven hadden.

En last but not least... bedankt voor de post! Het is erg leuk om hier kaartjes en pakketjes te krijgen (een dubbele envelop hierbij is niet nodig...)! Via onze weblog willen we iedereen goede kerstdagen wensen! We hopen dat het niet alleen om de kerstsferen en het eten gaat maar dat we het feest mogen vieren dat Jezus, onze Redder is geboren! Ere zij God!

Lieve groet van ons 4en.

• 24 December 2013 - 00:07

Magreet Schoonderwoerd:

Lieve mensen,

Hierbij wens ik jullie hele fijne, goede kerstdagen en een gezond, gezegend nieuwjaar!

Veel liefs, Magreet, Gert en kids

• 24 December 2013 - 10:06

Samgar:

Hallo Sarah en Amos, is het fijn bij jullie? Hebben jullie fijn geknutseld?
    Ik ben aan het logeren bij opa en oma en toen gingen we jullie fotos kijken.
    Ik vindt ze heel mooi.
    Liefs van Samgar.

• 24 December 2013 - 11:03

Fam. J Visser:

Ook wij willen jullie goede kerstdagen toewensen en het allerbeste voor het nieuwe jaar!
    Gods zegen op jullie werk.

Groetjes Jan, Annemieke en kinderen Visser

• 24 December 2013 - 13:15

Judith Slingerland-Berger:

Wat een mooie en bijzondere verhalen allemaal!
    Geniet van de kerst dat zal wel heel anders zijn als hier in Nederland. Hier stormt het vandaag erg hard.

Fijne kerst en een goed 2014!

Groetjes van Judith (1noord)

• 24 December 2013 - 17:33

Ma Oosterwijk:

Lieve Patricia en Aldert, Sarah en Amos

Wat hebben jullie weer een mooie blog geschreven maar wat schrikken zeg toen we dat van
    Amos lazen. We zijn dan ook heel dankbaar dat het allemaal nog goed is afgelopen!
    We wensen jullie gezegende kerstdagen toe en tot horens/ziens.

Liefs pa en ma

• 24 December 2013 - 19:34

Fam Zondag:

He Patries en de rest,

Leuk om weer zoveel van jullie te horen!

Vorige week hadden we nog meidenavond en dachten laten we is kijken of we kunne skypen.
    Maar voordat we het voor elkaar hadden begrepen we dat je al op bed lag. Het was ondertussen ook al 21 uur bij ons.

Goede kerstdagen!!

Liefs van ons vijven. (wou bijna vieren zetten, ha ha )

• 24 December 2013 - 21:37

Martine:

Hoi,

Wat doen jullie toch mooi en goed werk! Wat groeien de kindjes toch! Mooie foto's! Geniet ervan!

Hele fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Ik mis jullie en hoop jullie snel weer te zien!

Martine Broekema

• 24 December 2013 - 22:22

A.m. De Gruijter-Verhaar:

Hoy,

Even tijd voor een paar regels aan jullie, allereerst wensen we jullie gezegende kerstdagen. Wel vreemd, kerstfeest als het zomer is. Maar ik heb altijd gehoord dat dit ook goed mogelijk is. ja, ook wij schrokken dat Amos de lolly vast had zitten, voorlopig maar geen lolly`s meer geven.
    Verder zegen op je werk en tot ziens!

pa en ma de Gruyter

• 25 December 2013 - 10:34

Annemarie:

Hoi Aldert, Patricia, Sarah en Amos,

Leuk om weer een verslag te lezen van jullie werkzaamheden! Over Amos ongelukken kunnen jullie wel een heel boek schrijven :-) Jeftha vond het erg grappig om een foto te zien van een jongen die dezelfde naam heeft! Wat fijn ook dat Aunty Viola zich zo makkelijk aanpast bij jullie in huis. Je had je winterjas wel mee kunnen nemen voor haar ;-) Heel veel succes en Gods zegen verder met het werk in de kliniek, het holiday-program en alles wat op jullie pad komt! Hele goede kerstdagen toegewenst met elkaar en tot lees/skyps.

Groetjes van ons en een dikke knuffel van de jongens voor Sarah en Amos!

• 25 December 2013 - 20:36

Hen En An:

hey patries aldert en kids,

leuk om een verslag van jullie te lezen. we vinden het fijn om te lezen dat het zo goed gaat daar met iedereen. langs deze weg willen wij jullie een gezegende kerst toewensen met elkaar.
    succes met alles en doe de kids de groeten.
    Gods zegen en llefde toegewenst.
    wij bidden voor jullie gezin en de kinderen.

Liefs henry angela en kinderen

• 26 December 2013 - 21:10

Corina De Jong:

We hopen dat jullie gezegende dagen gehad hebben, en wensen jullie Gods Zegen toe voor in het nieuwe jaar en het werk dat jullie doen.
    Ik heb net jullie verhalen weer gelezen, mooi dat jullie dit met ons willen delen.Onze kinderen hebben de foto's gezien en waren erg onder de indruk van de foto van Silas.
    Leuk je vlechtjes ,Patricia. Als je ze er uit wilt halen duurt dit net zolang als toen ze er in gingen.
    Ik heb het bij mijn nichtje eruit gehaald en waren erg lang bezig!!
    Veel succes met jullie werkzaamheden!

Gr. Nico en Corina de Jong

• 27 December 2013 - 12:55

Agnes:

Hoi Aldert, Patricia en kinders,
    Fijn om steeds te lezen hoe het met jullie en de kinderen gaat. En dat je wat, veel! kunt betekenen voor je medemensen. Het is toch wel heel bijzonder om in een zo heel andere cultuur een poosje te leven en te werken, ook omdat je de zorg voor je eigen kinderen hebt. Als je mag weten en mag overgeven dat alles in Gods handen ligt, zal het makkelijker vallen. Dat wensen we jullie dan ook toe voor het nieuwe jaar.
    Hartelijke groet, Arjan, Agnes en kinderen Van der Leer

• 28 December 2013 - 23:51

Chris En Cobie Jonas Nieuw Lekkerland:

hoi aldert en patricia en kinderen is wel een beetje laat maar dat schijnt in onze genen te zitten goede reis gehad en bijna al ingeburgerd lezen we in de berichten alleen de brommer besturen doe je nog niet zelf lijkt me best zwaar voor patricia als er ook soms een nacht mee gemoeid is maar wel heel dankbaar en aldert zo te lezen ook werk voldoende we blijven de berichten volgen en bidden voor jullie om kracht en zegen in het verre uganda

hartelijke groet uit een winderig en geen winters lekkerland chris en cobie jonas
    ps aldert jou oud collega willem v d waardenburg is plotseling overleden aan hartstilstand hij zat al een tijdje bij kleijn

• 31 December 2013 - 14:26

Fam. D. De Groot:

Dag Aldert, Patricia, Sarah en Amos,

Wat een indrukken en belevenissen maken jullie mee zeg!
    Uit de verhalen blijkt wel, dat jullie veel voor de kinderen kunnen betekenen.
    Voor het nieuwe jaar willen we jullie kracht, liefde en wijsheid, maar bovenal Gods onmisbare zegen
    toe wensen.

Hartelijke groeten,

Fam. de Groot

• 02 Januari 2014 - 23:06

Fam. A. Van Maren:

Hoi Aldert, Patricia, Sarah en Amos.

Mooi om alle verhalen van jullie te kunnen lezen. het is een hele ervaring, die jullie mee maken. Ook voor de kinderen, om zo om te schakelen. Zo te lezen gaat het goed met jullie, wat erg fijn is.
    Geweldig wat jullie kunnen betekenen voor de kinderen daar, mooi om te zien. Wat is het dan belangrijk, om zo te werken/helpen in die arme gebieden/landen.

Ik zal morgen de verhalen en foto's aan de kinderen laten zien. Wat ze hebben het regelmatig over jullie, dat Sarah en Amos niet op de creché van de kerk zijn, maar in Afrika wonen bij de arme kindjes.

We wensen jullie Gods zegen en hulp toe, bij al het werk dat jullie daar doen.
    Groet, Arie, Willeke, Daan, Nellieke, Petrick, Meike en Arjan van Maren

ingeburgerd

03 November 2014

Weer terug op Noah's ark
Familie

Hallo! Leuk dat u/jij een kijkje komt nemen in ons reisdagboek! Dit is voor ons een belangrijk middel om jullie op de hoogte te houden van ons verblijf in Oeganda. Zo hopen we dat jullie een idee krijgen van dit half jaar in ons leven waarbij we mogen wonen en werken op Noah's Ark. Wij mogen ons inzetten voor het project Noahs Ark Childrens Ministry Uganda (voor meer informatie zie site; www.NACMU.org). Een geweldig mooi project die zich inzet om voor de weeskinderen en kinderen die zijn weggegooid een thuis te bieden, op te voeden, te verzorgen en te scholen. Waarbij het motto is 'from nobody to somebody'. Van niemand tot iemand! Waarbij het verlangen en gebed is dat zij hun identiteit in God mogen kennen. Zoals jullie weten gaan we als gezin! Dit zien we als een positieve en spannende uitdaging. Daarom zal 1 van ons ook bij de kinderen zijn, al is het even aftasten hoe dit vorm krijgt. Net als onze werkzaamheden. Op het terrein waar zich o.a. het weeshuis, de school, de kliniek, de boerderij bevinden zijn altijd wel klusjes voor handen. Hier hoopt Aldert zijn handen uit de mouwen te steken. Patricia zal met name in het weeshuis en in de kliniek als kinderverpleegkundige actief zijn. We doen ons best om onze site up-to-date te houden. En vinden het zeker leuk als je een reactie achterlaat. Maar nog belangrijker voor ons is om gebed om ons heen te hebben. Bidt met ons mee om de zegen van God op onze reis. Groetjes, Aldert & Patricia, Sarah en Amos. P.S. Als je het leuk vind om meer te zien van het project kun je het volgende op zoeken; www.youtube.com; Noah's Ark: Het verhaal van Jethro. www.youtube.com: Nederlandhelpt aflevering: Piet en Pita, Noah's Ark Oeganda.

Actief sinds 24 Sept. 2013